17 Eylül 2013

cWoD İçin Günlük, Pratik Tavsiyeler

Bugün RPG Delisi için özel bir gün çünkü ilk defa bir konuk yazarımız var. RPG bilgisine ve tecrübesine sonuna kadar güvendiğim bu gizemli yazar, bizlere classic WoD için çok faydalı tavsiyeler veriyor. Belki eski cWoD kitaplarımızı tozlu raflardan indirmek için bu güzel bir bahane olabilir. Buyrun hep birlikte okuyalım:


İsmini vermenin doğru olmadığı ünlü bir pizzacının artık Calzone satmadığını öğrendim geçen hafta. Birkaç yıldır da satmıyormuş. Calzone öyle çok özel, pahalı ya da seçkin bir ürün değil. Sigara böreği familyasından, bira ile iyi giden bir çerez. Ama ne yazık ki, kuru pizzaya talim eden müşteriler artık onu tadamayacak. Calzone’yi hiç tatmamış bir kitle var hatta.

White Wolf’un cWoD’u da, döneminin calzone’si idi. Bira ile iyi giden, hangi köşesinden ısırırsanız ısırın taze ve baskın bir tat bırakırdı ağzınızda…
* İster VtM kullanarak Scarface-vari bir suç öyküsü oynayın;
* İster arkada Sepultura çalarken radyoaktif modern dünyanın ilkel savaşçıları halinde WtA oynayıp, kabile kardeşlerinizle birlikte nükleer ve toksik garabetlere karşı savaşın;
* İster MtA’nın baş döndürecek kadar sonsuz oyun olasılıkları içinde bir ermiş, bir mucit, bir şaman, bir kung-fu’cu zen ustası, imkansızı başaran bir hacker dehası, bir druid, hedonist bir kahin, kem bir çingene, ya da Merlin-vari bir alim oynayın;
* İster Fallout ile Ghost’un garip bir karışımı olan WtO ile, enkaz bir hayalet şehirde bir hayalet olarak, karakterinizin katiline musallat olduğunuz ve intikamını aldığınız bir oyun oynayın;
* İster CtD’ın Alice’in Harikalar Diyarı, Alman Masalları ve kendi banal hayatlarımızdan oluşan sihirli  karışımında, otobüs sırasında beklerken, periler kraliçesinin maiyetini görüp onların gökkuşağı renkli at arabalarıyla maceralara açılın;
* İster süper güçlü avcıların oyunu HtR ile… umm neyse boşverin;
* Veya isterseniz Devil’s Advocate ile Spawn karışımı bir oyun olan DtF ile, kıyamet günleri başlamış olan World of Darkness’taki ilahi bir hesaplaşmanın savaşçıları olarak ruhunuzu kurtarıp, dünyaya İnanış aşılamaya çalışın. Geceyarısı ara sokaklarda yapılan savaşlarla, dünyanın hakimi olduklarını sanan diğer supernatural’lara, partiye yeni katılan biri olduğunu hatırlatın;
*İster modern mumya oyunu MtR’i kullanarak, televizyon sehpanızın üzerinde güzel bir saksı veya kahve altlığı sahibi olun;
CWoD binbir zenginlik sunan, oynanmaya değer bir setting idi.

Bu settingin oyunlarını tanıtmaya gerek yok. Bilen biliyor; bilmeyenler ise calzone’yi kaçırdı. Ama şimdi, bu setting’e dair, ufak tefek birkaç house rule ve yama sıralamaya çalışacağım. Bir takım malum problemleri çözdüğünü düşündüğüm bu küçük  takviyeler, WoD oyun ve sistemine yabancı olanlar için teknik jargon gibi görünebilir. Ama bilip de bu sorunlar yüzünden oynayamayanlar için, bu küçük tüyolar, sancılara pansuman olacaktır.
Başlıyoruz:

Sorun: Combat’te attack’de mesela Dex+Brawl’da 3 success geldi, ama bu olağanüstü attack’e rağmen, Damage’da hiç başarı gelmedi.
Çözüm: Attack sonucu kazanılan successlerin, ilkinden sonraki her bir tanesi, Damage eşiğini bir rakam düşürsün. 3 success’li bir ATK’in DAMAGE havuzu standart Difficulty 7’den değil 5’ten atılsın.

Sorun: WtO’da, Shadowlands’i nasıl betimleyeceğimi bilmiyorum.
Çözüm: Çok basit… hani Frodo, yüzüğü taktığı zaman Wraith’leri görebildiği, garip kıvamlı, akvaryum efektli bir dünyaya geçiyordu ya? Hah işte orası Shadowlands. Canlılar dünyasını da puslu, mat olarak görebildiği, ikinci bir üst-gerçeklik…

Sorun: MtA’nın difficulty ve success ederleri çok soyut.
Çözüm: Şöyle yapın: Sabit bir difficulty olsun, sphere mertebesi dot sayısı kadar success gerektirsin…
Yani Mind 1-civar düşünceleri sezme tek 7 isterken, Entropy 2-Küçük tesadüfler ve talihsizlikle 2 adet 7 gerektirsin…
Böylece Forces 5 ile bir tornado hazırlayan karakter için tam 5 adet 7 gelmesi gerekmektedir.
Çok makul ve dengeli bir yama.

Sorun: WtA’daki bazı kabileler çok tırt ve fuzuli…
Çözüm: WtA için olmazsa olmaz kabileler:
 kuzey Amerikalı kızılderili Wendigo, /İskandinav the Get of Fenris, /safkan kurt Red Talons, /Slav Silver Fangs, /amazon Black Furies/ ve Kelt Fianna’dır gerisini kabile değil ayrık küçük kamplar olarak betimleyebilirsiniz. Ne var ki Mısır kökenli Silent Striders nedense herkesin en gözde kabilesi olduğu için onları tutmakta da fayda var.

Sorun: Wyrm nedir?
Çözüm: Wyrm, insanın kendine yakışanı giymesidir. Ama bu da kesmez ise, şu cevabı verelim: erken dönem WoD kitaplarına göre Wyrm, WoD’un tüm cephelerinin baş hasmıdır. Bazı VtM kitaplarında Sabbat’ın Wyrm’e taptığı söylenir. MtA’nın düşman figürleri olan kudretli Nephandi’ler Wyrm’e hizmet eder. WtO için ise Wyrm evreni yutan büyük hiçlik girdabına kıvrılmış dev bir yılandır. Sprectre’lar ondan doğar.
Yani WoD komplolarının en gizlisi ve sinsisine göre baş kötü Wyrm’dür ve sadece WtA oyunu kahramanlarının can düşmanı değil, tüm supernatural’ların gizli hasmıdır. (Şenlik Changeling’ler hariç)

Şimdilik bu kadar. Sağlıcakla…
Dark Güzin Abla          

2 yorum:

  1. Sevgili Dark Güzin Abla
    Peki bu WoD'daki doğaüstü varlık popülasyonunun yoğunluğuna ne diyorsunuz?
    Yani vampir karakterimiz hunterlardan kaçarken yanlışlıkla omuzladığı arkadaş "dikkat etsene laaynnn" diye crinos formu alınca, korkup atladığımız arabada derin ürkütücü bir ses "bu araba benim fetterim, in arkadaşım" demesini mütakip arabadan üç buçuk atarak inerken, yanlışlıkla pek güzel bayanın ayağına bastığımız için, yanındaki iri yarı arkadaş "prensesin ayağına nasıl basarsın be kendini bilmez" diye call upon the wyrd yapıp, mavi, boynuzlu bir deve dönüşünce, "madem vulgar var, alın size vulgarın kralı" diyen sokak serserisi bütün gökdelenlerin ayaklanarak, bize saldırmasını emrettiğinde, karakterimiz "yok mu normal insan?" diye haykırmasın da, ne yapsın.
    Ayrıca bir sorum daha olacak, günümüz şartlarını göz önüne alacak olursak, vampir ile kurtadam'ın aynı diyarda(WoD) bulunduğu oyunumuzda, sıska yakışıklı vampir ile, kaslı yakışıklı kurtadam arasında aşk seçimi yapmak zorunda kalacak bir mortal genç kız da bulunması elzem değil midir?
    Kız vampirden veya kurtadamdan hamile kalır mı? Cevaplarınız için şimdiden teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  2. Sevgili Apocalyptic Goncagül,

    E aşkolsun sana! Hiç bunlar dert etmeye değecek şeyler mi? Bak şimdi,

    Nüfus sorunu var demişsin...
    *Şimdi White Wolf kitap bastıkça para kazanan bir şirket; o yüzden yeni cepheler, mahluklar, güçler kattıkça katacaktır. Yıllar içinde onca kitap, o tutarlı başlayan dünyayı şişirdi. Ama bu demek değildir ki bizler de bu doğaüstü varlık enflasyonunu kendi WoD'umuza bunları kayıtsız, şartsız katacağız! Her işte olduğu gibi burada da ılımlı olmak, önümüzdeki bu engin açık büfeden işimize gelenleri seçmek lazım... burada da anahtar kelimeler:

    Mark Rein*Hagen ve 1st Edition corebooks only! (Demon istisna, o olsun, çünkü yakışıyor)

    *Tutarlı bir Wod istiyorsak, Mark'ın birinci basım eserlerde çizdiği dünyayı oynamalıyız. Bu da ne demek? Herkesin enseye tokat olmadığı, gölgeler, siluetler ile dolu, gizemli, bilinmez bir dünya demek... Ortamdaki yegane Hunter'ların Engizisyon & Project Twilight & Arcanum ve Sons of Tertullian olması demek.

    -Anime/manga etkisinde herkesin tuhaf güçler ile haduken atmadığı daha klasik ve ağırbaşlı, Goth değil, Gothic bir Vampire the Masquerade demek.

    -Ninja kaplumbağalara dönüşmemiş, ilkel, şamanistik, ekolojik, mahşeri cool, vahşi bir Werewolf the Apocalypse demek.

    -Hip, trendy, postmodern, okült, cool, sembolik, gizemli, zekice bir Mage the Ascesnion demek

    -Trajik, kasvetli, tedirgin, grotesk, ama kara mizahlı, umut kırıntıları serpiştirilmiş, post apocalyptic ve ürkütücü, esir tacirleri, hortlaklar, geride bırakılmış sevdicekler, intikam arayan ruhlar ve hayalet pompalı tüfeklerle dolu bir Wraith the Oblivion demek

    -Karnavalesk, masalsı, bıdık, umut dolu, şiir gibi bir Changeling the Dreaming demek

    -Dark Ages Vampire adlı D&D'leştirilmiş saçmalık yerine, Vampire The Dark Ages denen o Gotik şaheseri oynamak demek


    Yani her bilgiyi official almayıp, kırpmak lazım:

    *VtM oyununda, Mark'ın vurguladığı yaklaşım Camarilla üzerine, oyuncular Cam'in 7 klanını seçer (hatta ben Malkav & Tremere'i de yasaklıyorum, Vampir mitolojisini sulandırıyor diye, haklı olduğum da Vampire the Requiem'deki klan azaltılmasından görülebilir

    *WtA için Stargazers lüzumsuz ve saçma. MtA için Marauders silinmeli.

    *Bu yaklaşım ile nüfus sorunu kafada çözülebilir. Ayrıca Mark'ın tavsiyesini hatırlayalım... "HİÇBİR ŞEY KESİN DEĞİL... BU VARLIKLAR, BİRBİRLERİ İÇİN ESRARENGİZ ÖTEKİLEŞMİŞ DÜŞMANLAR... HER MACERADA BİRLİKTE ÇALIŞAN DÜDÜK DC KAHRAMANLARI DEĞİL!"

    *İlla ki crossover isteyen bir grup Mage oynamalı; Mage diğer varlıkları kaldırabilecek, merkezi bir eksene sahip, geniş kozmolojili bir oyun. Özellikle Demon ve Changeling, modern Mage'de ve Sorcerers Crusade'de harika olacaktır.

    *Vampire ve Wraith içine kapanık oyunlardır. Buralara diğer Awakened varlıklar yakışmaz, hele öküzümtrak bir Werewolf, iki oyuna da limon sıkacaktır.

    *Werewolf oynuyorsanız, Vamp.lar tabii ki güzel kötü adam olur.

    *Changeling'e de bu banal diğer varlıklar hiç bulaştırmamalı.

    *Ama Demon oynayan bir ekip için, kenti Vamp.ların elinden kapma çabası destansı öyküler çıkarabilir. Ve Demon'şar Mage'lere karşı da oldukça zorlanabilir.


    *Gelelim diğer soruna, Vampirin emdiği kız, hamile kalmaz. Bunlar safsata. Werewolf'un kuzu postuna bürünmüş kurduna kanan kız ise % 50 ihtimal bir Garou'ya hamile kalabilir; eğer muayeneyi yapan jinekolog, "WHEN WILL YOU RAGE!" diye böğüren bir fetüs tarafından pençelenip yardırıldıysa, kız hamiledir, bebek de Get of Fenris'dir.

    Umarım bu nasihatlerim işine yarar. Gördüğün gibi hayatta her derdin bir çaresi var. Mühim olan yüreğimizdeki WoD'un ferah olması. Bu dertler gelir geçer. Her şeyin hayırlısı.

    Dark Güzin

    YanıtlaSil