15 Mart 2013

Neden Swords & Wizardry?

Burayı düzenli takip edenlerin bildiği üzere, uzun zamandır Labyrinth Lord hayranı ve hatta LL Society üyesiydim. Ancak birkaç hafta önce, Swords & Wizardry'nin 2nd Ed. Complete Rulebook'unu okuduktan sonra iki oyunu uzun süre kafamda tarttım ve sonunda LL ile olan bu uzun süreli ilişkimi sona erdirerek sadece S&W ile fantasy OSR yolunda devam etme kararı aldım. Bu yazıda da bunların bazı sebeplerini ve her iki oyunun farklarını anlatacağım. Bunların hangisinin artı, hangisinin eksi olduğu kişiye göre değişebilir o yüzden kurallarla ilgili farklılıklara yorum yazmaktan mümkün olduğunca kaçınmaya çalışacağım. Bu karşılaştırma LL Revised Ed. ile S&W Complete Rules 2nd Ed. arasındadır:
  • LL'un ücretsiz versiyonunda resimler yok. S&W'nin ücretsiz core rules'u resimleri de içeriyor.
  • S&W 3 farklı versiyondan oluştuğu için biraz kafa karıştırabiliyor. LL tek kitap ama isterseniz Advanced Edition Companion adında bir kitap daha mevcut.
  • LL, S&W'ye göre arkasında çok daha büyük bir fan kitlesi barındırıyor. Bu yüzden LL için daha fazla ücretli/ücretsiz materyal bulabiliyorsunuz.
  • LL'da race'ler aynı zamanda class. Advanced Edition Companion ile race/class ayrımı geliyor. S&W'de race'ler ve class'lar ayrı ayrı seçiliyor.
  • Şahsen S&W'nin sayfa yapısını ve tasarımını LL'a göre çok daha profesyonel buluyorum. Aynı zamanda S&W'deki çizimler LL'a göre çok daha kaliteli.
  • LL sadece azalan AC kullanıyor. S&W'de azalan AC default ancak isterseniz artan AC de kullanabilirsiniz.
  • LL aşina olduğumuz klasik save zarları kullanıyor. S&W'de sadece tek bir save zarı var. Her durumda bu tek zarı atıyorsunuz.
  • Her iki oyunda da class'lar için prime attribute'lar var. LL'da bunlar düşükse negatif xp, yüksekse artı xp alıyorsunuz. S&W'de sadece yüksek attribute için artı xp geliyor.
  • LL'da ability'lerden gelen bonus ve penalty'ler +3 ile -3 aralığında. S&W'de ise +1 ve -1 aralığında.
  • S&W'de strenght bonus sadece fighter'lara uygulanıyor, LL'da herkese.
  • LL'da 1. level cleric'ler büyü kullanabiliyorken S&W'de büyü kullanabilmek için 2. level olmak zorundalar.
  • S&W'de human'lar dual class olabiliyor.
  • LL'da class'lar için min. ability zorunlulukları var. S&W'de bu yok.
  • LL'da thief skill'leri için d20 atılırken S&W'de yüzlük zar atılıyor. S&W'de sadece hear sounds için d6 atılıyor.
  • S&W'de mass combat kuralları mevcut.
  • LL'da doğada random encounter check günde 3-4 kere yapılırken S&W'de sadece bir kez yapılıyor.
İki oyun arasındaki farkları daha detaylı incelemek isterseniz, şu yazıyı okumanızı tavsiye ederim. Açıkcası beni S&W'ye ilk çeken, kitabın tasarımı, fontları ve çizimleri oldu. Kurallar arasındaki farklar bir yere kadar önemli, sonuçta iki oyun da kuralların esnetilebileceği ve değiştirilebileceği şekilde hazırlanmış ve hatta bunu tavsiye de ediyorlar. Ancak S&W kitabını elime her aldığımda, çok daha büyük bir keyif yaşıyorum. Bu ve diğer sebeplerden, bu sitede artık Labyrinth Lord yerine Swords & Wizardry'den daha çok bahsedeceğim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme